توصیه برای روزه‌دارانی که با ترشی معده روبه‌رو هستند

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

رفلاکس معده در افراد علائمی نظیر سوزش سردل، درد، تهوع، سرفه‌های مزمن و تنگی نفس داشته که بهتر است افراد برای کاهش ترش شدن معده از مصرف سیگار، قهوه و چای غلیظ خودداری کنند.

شهرام آگاه متخصص داخلی و گوارش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: رفلاکس معده یکی از بیماری‌های بسیار شایع و در عین حال آزاردهنده است.
بنابراین درمان مناسب آن در کیفیت زندگی بیماران تاثیر بسزایی دارد.
 
وی ادامه داد: رفلاکس معده از نظر بالینی علائمی نظیر سوزش سردل، درد، تهوع، استفراغ و بعضا علائم خارج گوارشی مانند سرفه‌های مزمن، تنگی نفس، درد گوش و حتی سینوزیت‌های مزمن خود را نشان می‌دهد. درصورتی که فرد علائم رفلاکس را داشت به جای هر تست تشخیص به وی دارو تجویز می‌شود و میزان پاسخ او به دارو به عنوان ملاک و تشخیص رفلاکس قلمداد می شود.
 
وی اظهار داشت: در صورتی که برخی از بیماران به درمان اولیه جواب ندهند انجام تست‌های تشخیصی لازم است تست‌های تشخیصی مختلفی برای تشخیص رفلاکس انجام می‌شود که از جمله آنها آندوسکوپی بوده که قرمزی و التهاب انتهای مری را نشان می‌دهد برای درمان ترشی معده داروهای کاهنده اسید در کنار رژیم غذایی و تغییر شیوه‌های زندگی توصیه می‌شود.
 
آگاه خاطرنشان کرد: پرهیز از مصرف سیگار، قهوه، چای غلیظ و مواد محرک برای کاهش رفلاکس معده توصیه می‌شود یکی از دلایل مهم رفلاکس پرخوری‌ است چرا که اگر شکم پر باشد و فرد بعد از مصرف سحری بخوابد برگشت اسید یا محتویات افزایش پیدا می‌کند بنابراین از دیگر توصیه‌ها به بیماران رفلاکس این بوده که از پرخوری بپرهیزند و همچنین از دراز کشیدن بلافاصله بعد از میل غذا خودداری کنند و حداقل یک ساعت بعد از مصرف سحری بخوابند.
 
وی اذعان داشت: از توصیه‌های مهم دیگر برای افراد روزه‌دار این بوده که از مصرف غذاهای پرچرب و غذاهای حاوی ادویه‌جات پرهیز کنند. سبزی و میوه‌هایی که خاصیت اسیدی ندارند (از نظر اسیدیتی، قلیایی یا خنثی هستند) بهترین رژیم غذایی این افراد است بهتر است در بین غذا آب ننوشند و در فواصل غذا آب نوشیده شود.
 
وی تصریح کرد: در هنگام افطار بهتر است روزه‌داران از خوردن غذاهای سرد بپرهیزند تا موجب ناراحتی معده آنها نشود و از مایعات و غذاهایی که کمی گرم هستند استفاده کنند غذاهای ساده مانند آش و سوپ به ویژه در فصل تابستان برای افطار مناسب‌تر است.

این صفحه را به اشتراک بگذارید